Suc retras din magazinele Lidl dupa ce intr-o proba a fost depistata o toxina | Noaptea Cercetatorilor 2018 la Sibiu. Au inceput pregatirile | Circulatie ingreunata, din cauza cetii dense, pe mai multe drumuri importante | O romanca a devenit model la Paris, la varsta de 60 de ani | Vremea va fi calda si instabila in vestul tarii | Fara apa rece la Otelec | Societatea Colterm, salvata de la faliment | Liverpool a condus la cinci goluri, dar s-a impus doar la trei diferenta | Tricolorul Ploiesti, campioana pentru prima oara | Aplicatia Deva City Report vine in spirjinul cetatenilor | Noi reguli pentru cimitirele din Timisoara si uniforme distincte pentru angajati | Chiajna vine cu antrenor nou la Timisoara | FOTO / Prospetimea interpretilor de la "Topul Primaverii" a incantat publicul si juriul / Rezultatele concursului | Indonezia: Cel putin 10 morti in incendiul unui put de petrol ilegal | Camera: Ministrul Comunicatiilor - invitat la audieri in Comisia de IT; pe agenda - capitalizarea Postei Romane | ICCJ: Ultimul termen in dosarul DGASPC Teleorman in care este judecat Liviu Dragnea | Presedintele Klaus Iohannis se intalneste cu conducerea BNR | Ultimul mesaj publicat pe Facebook de soferul care a ucis 10 oameni la Toronto | Ce mancau in fiecare zi cei mai temuti criminali din istorie, inchisi in faimoasa inchisoare de pe insula Alcatraz | Un barbat a fost impiedicat sa se sinucida de mai multe camioane parcate sub un pod |
Ziare Romanesti de la A la Z

Toxic

Erwin Kessler nu este un critic sau istoric de arta. Este un fel de pamfletar care se foloseste (si) de un vocabular cu care opereaza aceste discipline ale literaturii artistice. Nu am avut, pâna la întâlnirea cu textele acestui autor - fie ca e vorba de cele care ar intra, daca ne referim la cantitate, în categoria cronicilor, fie ca e vorba de volume -, senzatia ca ma confrunt cu fraze ale cuiva care uraste arta româneasca din ultima jumatate de secol. Ei bine, acesta este „gustul“ pe care mi-l lasa, de pilda, articolul Abibag, din numarul din 27 martie 2018 al revistei 22, sau cartea X:20 – O radiografie a artei românesti dupa 1989, Editura Vellant, 2013. Nu intentionez sa fac acum o analiza a acestor doua texte ori a altora care au aparut pâna azi sub aceeasi semnatura. Rândurile mele reprezinta o reactie, în putine cuvinte, fata de ceea ce mi se pare a fi toxicitatea scrierilor lui Erwin Kessler, una care depaseste limite dupa limite. Autorul are verb, indiscutabil, are idei, unele bune, emite verdicte, are o putere de munca remarcabila. Fabrica teze (nu ipoteze), a produs deja o istorie a artei românesti de dupa 1989, care de fapt „pune la punct“ si faptele, traseele artistice de la realismul socialist pâna la Revolutie. Este necrutator, justitiarul nemilos, darâma „mituri“, „demasca false valori“... Sacrifica numeroase „detalii“ pentru coerenta si spectaculozitatea tezelor sale, pentru un joc de cuvinte care i se pare reusit. Astfel încât orice epitet dur sau de-a dreptul jignitor, orice lovitura verbala îsi gaseste locul în text, daca adauga un plus de „dreptate“ sau pur si simplu de „farmec“ discursului domnului Kessler. Problema principala e însa aceea cu „dreptatea“. Autorul ridica acuzator degetul spre mai toata arta româneasca de pâna în 1989, spre generatii întregi – pardon, „(de)generatii succesive de prestidigitatori ai vidului“, cum se spune în Abibag – artisti, ni se atrage atentia, care se compromiteau epidemic în arta oficiala sau imitau fara har si substanta arta occidentala. Pentru Kessler nu a existat o arta alternativa la cea oficiala, Uniunea Artistilor Plastici nu a fost decât un soi de lagar în care s-au încartiruit, gata de orice compromisuri, artistii. Arta româneasca reînvie cu adevarat, în opinia autorului, abia spre sfârsitul anilor ’90, odata cu ofensiva grupului Rostopasca – by the way, artistii din Rostopasca nu au fost descoperiti de Erwin Kessler, ci de altii înaintea lui, care au atras atentia asupra lor si i-au promovat. Erwin Kessler nu îsi pune vreodata problema ca s-ar putea sa mai si greseasca. El îsi închipuie ca rosteste/scrie numai adevaruri pure, ca emite judecati indubitabile. Lucrurile nu stau asa. Adesea, documentarea sa este incompleta, sunt aruncate la cos ori ignorate informatii care nu încap în granitele corpului sau de teze. Ce-i drept, n-are timp pentru maruntisuri, el construieste o opera wagneriana... Si totusi... Iata doar vreo doua-trei exemple din articolul mentionat mai înainte, aparut în 22. Acest articol porneste de la expozitiile Bitzan, Mihuleac, Rasovszky, de la MNAC, pentru a mitralia nu doar opera celor trei artisti, ci si pentru un nou raid extins asupra generatiilor ’60-’70 si ’80. O ironizeaza pe Wanda Mihuleac pentru ca preia gresit titlul romanului lui Eco, scriind Il nome de la rosa, însa câteva paragrafe mai jos comite eroarea de a scrie cu doi de „s“ numele binecunoscutului artist conceptual (Joseph) Kosuth, în partea de text rezervata punerii la zid a lui Gheorghe Rasovszky. Sa spui despre Bitzan ca era un „cinic cu o neîncredere funciara în valoarea umana a culturii“ este nu numai un neadevar, în opinia mea, ci de-a dreptul rautate gratuita, lipsa de sensibilitate. O obsesie mai veche a lui Kessler este ca simpla apartenenta a unui artist la generatia ’80 este egala cu nulitatea valorica a operei aceluia, deoarece generatia respectiva ar fi cea mai „gaunoasa“ din era comunista. Rezulta ca „bietul“ Rasovszky era condamnat din start de privirea super-critica a lui Erwin Kessler, asa ca nu ne mira o fraza precum urmatoarea: „Gigi de la TVR e optzecistul per se: baiat de comitet, trage-n arta din toate pozitiile – vizuale, sonore, conceptuale, digitale, performative, manuale, politice, sisifice“. La un moment dat, Erwin Kessler, fermecat de cât de bine îi ies frazele, întepaturile, demascarile, încurca de-a binelea ordinea lucrurilor în „arta româneasca recenta“ (prietenii stiu la ce ma refer) si ignora faptul ca Rasovszky realiza o pictura în care, chipurile, le „clona“ inclusiv pe Ana Banica sau Ecaterina Vrana, pe când cele doua meritorii cu adevarat artiste nici nu-si începusera educatia artistica. Pentru un om cu proiecte atât de ambitioase, dintre care unele sunt de interes real pentru viata artistica actuala, si având în spate si câteva reusite, Erwin Kessler ar trebui, îndraznesc sa spun, sa stie ceva mai multa istorie a artei de oriunde, de dupa 1960, si, mai ales, sa înteleaga mai mult (nu numai la nivelul nuantelor) din arta româneasca a ultimelor decenii, ca sa nu spun ca i-ar fi util sa o simta mai bine. Citeste mai departe .. Sursa



Premierul Dancila - vizita in Israel la invitatia premierului israelian Benjamin Netanyahu
Premierul Viorica Dancila va efectua, miercuri si joi, o vizita oficiala in Statul Israel la invitat...

Basescu declara ca legile privind siguranta nationala vor fi bune daca serviciile secrete vor fi demilitarizate
Senatorul Traian Basescu, presedinte PMP, a declarat marti seara, la TVR 1, ca legile în domen...

Adrian Nastase: Dinu C. Giurescu - o mare personalitate academica, o voce inconfundabila in disputele tranzitiei romanesti
Academicianul Dinu C. Giurescu a fost o mare personalitate academica si totodata o voce inconfundabi...

Tariceanu: Dinu C. Giurescu, unul dintre intelectualii de marca ai Romaniei
Presedintele Senatului si al ALDE, Calin Popescu Tariceanu, afirma ca academicianul Dinu C. Giurescu...

Basescu declara ca legile privind siguranta nationala vor fi bune daca serviciile secrete vor fi demilitarizate
Senatorul Traian Basescu, presedinte PMP, a declarat marti seara ca legile in domeniul sigurantei na...


Basescu, despre protocoalele incheiate de SRI: Nu sunt rodul gandirii generalilor
Senatorul Traian Basescu, presedinte PMP, a declarat marti seara ca protocoalele incheiate de SRI cu...

Toader, despre revocarea lui Kovesi: "Am dat argumente juridice. Raspunsul lui Iohannis, politic"
Ministrul Justitiei îl ataca din nou pe presedinte. Tudorel Toader, a afirmat marti seara ca &...

Delegatie din Republica Ceha in Caras Severin
O delegatie din Republica Ceha, din partea Fondului de interventie agricola de stat din Ceske Budejo...

Primul ministru care refuza medierea lui Iohannis. Teodorovici: Chiar daca mai exista critici intre Guvern si BNR, nu cred ca e nevoie de astfel de discutii
Ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a declarat marti ca Guvernul colaboreaza cu Banca Nationala...

,,Amputare a demnitatii umane". Avocatul Poporului este obligat sa analizeze imaginile cu fetita din Pitesti care a fost obligata sa stea in cap in fata lui Dancila
PNL a sesizat Avocatul Poporului in legatura cu spectacolul dat de copii la „Simfonia lalelelo...