Suc retras din magazinele Lidl dupa ce intr-o proba a fost depistata o toxina | Noaptea Cercetatorilor 2018 la Sibiu. Au inceput pregatirile | Circulatie ingreunata, din cauza cetii dense, pe mai multe drumuri importante | O romanca a devenit model la Paris, la varsta de 60 de ani | Vremea va fi calda si instabila in vestul tarii | Fara apa rece la Otelec | Societatea Colterm, salvata de la faliment | Liverpool a condus la cinci goluri, dar s-a impus doar la trei diferenta | Tricolorul Ploiesti, campioana pentru prima oara | Aplicatia Deva City Report vine in spirjinul cetatenilor | Noi reguli pentru cimitirele din Timisoara si uniforme distincte pentru angajati | Chiajna vine cu antrenor nou la Timisoara | FOTO / Prospetimea interpretilor de la "Topul Primaverii" a incantat publicul si juriul / Rezultatele concursului | Indonezia: Cel putin 10 morti in incendiul unui put de petrol ilegal | Camera: Ministrul Comunicatiilor - invitat la audieri in Comisia de IT; pe agenda - capitalizarea Postei Romane | ICCJ: Ultimul termen in dosarul DGASPC Teleorman in care este judecat Liviu Dragnea | Presedintele Klaus Iohannis se intalneste cu conducerea BNR | Ultimul mesaj publicat pe Facebook de soferul care a ucis 10 oameni la Toronto | Ce mancau in fiecare zi cei mai temuti criminali din istorie, inchisi in faimoasa inchisoare de pe insula Alcatraz | Un barbat a fost impiedicat sa se sinucida de mai multe camioane parcate sub un pod |
Ziare Romanesti de la A la Z

Scene populare, veriste in repertoriul ONB

Dupa un Don Carlo(s) baroc, urmând o preferinta constanta pentru asemenea capodopere ale genului liric, recenta premiera cu Cavalleria rusticana si Pagliacci, pe nedrept uitate în ultima vreme, e salutata aproape unanim ca un gest reparator si necesar pentru un repertoriu care se respecta. Opera lui Pietro Mascagni dupa un libret de Giovanni Varga si cealalta, semnata Ruggiero Leoncavallo dupa propriul libret, înrudite ca gen, create si reprezentate în împrejurari asemanatoare de oportunitate (1889, respectiv 1892), sunt lucrari scurte numai potrivite sa fie reprezentate împreuna. Ceea ce s-a si întâmplat de-a lungul timpului, mai cu seama datorita posibilitatii de a pune mai bine în contrast amestecul de comic si dramatic din viata unei comunitati siciliene, care devine evident mai ales în episodul de teatru în teatru din Pagliacci. Un om de teatru vede imediat în cele doua povestioare siciliene luate ca pretext înrudirea cu Goldoni, parintele teatrului realist, popular, care cu un secol si ceva în urma se luptase sa detroneze commedia dell’arte si s-o înlocuiasca pe scena cu ceva ce se va numi verism, adica o realitate comuna, populara. Ne întrebam în acelasi timp cum un regizor ca Giorgio Strehler, care s-a ocupat insistent de Goldoni si ne-a lasat amintirea unui spectacol-capodopera cu Gâlcevile din Chioggia, facând sa zumzaie scena de larma satului de pescari cu viata lui vesela si naturala, nu s-a apropiat în calitate de regizor de opera si de Pagliacci sau Cavalleria rusticana. Ne-a ramas, în schimb, regia lui Franco Zefirelli care într-o montare antologica avea sa proiecteze asupra acestor opere propriile sale viziuni, de la decor la interpretare. (De altfel, e cunoscut scandalul decorurilor distruse cu inconstienta condamnabila ale acestei montari pe care Covent Garden le-a facut cadou Operei din Bucuresti în anii ’90, când ni se faceau asemenea daruri de suflet.) Imagine din spectacolul Cavalleria rusticana de la Opera Nationala Bucuresti (foto: Steluta Popescu / ONB) Aparent simple prin natura aproape schematica a subiectului (intrigi amoroase, fie ca se petrec în piata comunala, lânga o biserica, fie pe scena sau în culisele unui teatru ambulant), cele doua partituri sunt poate tocmai de aceea extrem de dificil de adus pe scena în variante credibile, veriste si în ciuda naturalismului de care sunt contaminate. O propunere inedita de depasire a acestor dificultati o aflam într-o montare londoneza de data recenta, care, mult dincolo de libretul Cavaleriei rusticane, de pilda, dar în spiritul lucrarii, face regizorul Damiano Michieletto ocupându-se de detaliile acestui tablou rural pâna la diluarea actiunii. El intra cu ajutorul scenei rotative în interiorul cladirilor si în miezul activitatilor din locurile sugerate de decor, respectiv o brutarie, pentru a ne aduce cât mai aproape de oameni si de îndeletnicirile lor, asa încât omorul din final sa faca si mai bulversanta aceasta rupere în ordinea fireasca a lucrurilor. Chiar daca una dintre tezele filozofiei populare pe care se sprijina în subsidiar aceasta literatura e însasi dinamica viata-moarte în ciclurile naturale ale existentei, lovitura de teatru ramâne aici suverana pentru constructorul spectacolului. (De aceea, probabil, spectacolul respectiv începe cu sfârsitul, cu ritualul expunerii victimei, care se deruleaza pe parcursul uverturii.) Pâna si legatura dintre cele doua lucrari e gândita în aceeasi viziune dinamica, astfel încât în spatiul în care are loc procesiunea religioasa din Cavalleria rusticana sa-si poata gasi locul firesc sosirea trupei de actori ambulanti care poposesc în piata comunitatii. Ba mai mult, satenii lipesc afise anuntând Pagliacci, spectacolul asteptat de o parte si de alta a rampei. Regizorul contribuie astfel la completarea imaginii veriste a satului sicilian din acest episod lirico-dramatic în pas cu anvergura pe care dirijorul Antonio Pappano a impus-o reprezentatiei. Am detaliat acest exemplu pentru ca, la recenta premiera de la Bucuresti, Ion Caramitru, în calitate de regizor, a mizat, dimpotriva, nu pe detaliul activitatilor care compun tabloul vietii în comunitatea italiana, ci pe acel personaj colectiv, care în opera e de fapt corul, multimea prezenta mai tot timpul în scena. Filozofia acestei viziuni corespunde scopului urmarit de chiar creatorii initiali, acela de a sugera nu doar îndeletnicirile personajelor, ci si suflul specific, comun al spatiului, al respectivei asezari rurale. Asa încât de la început multimea e prezenta în piata urbei, în fata Domului, mai întâi pentru a participa la sarbatoarea Pastelui (actiunea se petrece în preajma acestui eveniment), acolo unde va sosi în cea de a doua parte a spectacolului - Pagliacci, trupa ambulanta asteptata de localnici. Decorul Vioricai Petrovici face vizibila aceasta legatura pe fundalul unor sugestii care localizeaza diverse alte spatii de munca si viata. Imaginea Domului care domina scena are probabil legatura în intentii si cu traditia unor reprezentatii din vremea misterelor medievale, pe care, la începutul secolului XX, a încercat sa o reînvie Max Reinhardt, cu celebrele sale reprezentatii de pe treptele Catedralei din Salzburg. Imagine din spectacolul Pagliacci de la Opera Nationala Bucuresti (foto: Steluta Popescu / ONB) Cum se stie, în teatru, dar mai ales în opera, miscarea unei asemenea multimi în scena e o mare încercare pentru regizor. Nu e vorba doar de a sustine o dinamica a diversitatii lumii din care se compune, ci si, mai ales, de a nu invada prin prezenta prim-planul în care personajele principale îsi spun povestea. În Cavalleria rusticana acest fapt devine pe alocuri vizibil stânjenitor pentru acestea, mai ales ca le revin foarte putine momente bine decupate, în care sa-si consume în liniste trairile exprimate prin muzica. Scene între Santuzza, în care evolueaza sensibil soprana Lacrimioara Cristescu, si mama iubitului ei care o tradeaza (Mihaela Ispan) sau aroganta trecere prin cadru a Lolei, frumoasa si ispititoare (foarte expresiva interpretarea Mariei Jinga), compenseaza lipsa de comunicare din altele în care ar fi trebuit sa ne convingem de sentimentele lunecoase ale unui flacau fluturatic ca Turiddu (Alin Stoica). Nici Catalin Toropoc (Alfio), în ciuda prestatiei sale muzicale impecabile, nu reuseste sa impuna personajul, înfruntarea celor doi, sotul si amantul, ramânând la nivelul unor gesturi formale. Îsi îndeplineste în schimb cu brio misiunea de comentator viu al actiunii corul, care reprezinta într-un fel gura satului, informând publicul, într-un fortissimo uneori scapat de sub control, nu doar despre ce s-a petrecut sau urmeaza sa se întâmple dincolo de peretii figurati la vedere doar prin fatade, ci si despre morala povestii. Mult mai în elementul sau în cea de a doua parte a spectacolului, regizorul da relieful asteptat operei în doua acte, Pagliacci aducând în prim-plan o mica reprezentatie de circ care functioneaza în sine, dar care integreaza organic cealalta povestire, ce are în centru o intriga amoroasa din spatele cortinei si care se refera la viata privata a artistilor. Naiva, fireste, si mizând pe scene tari naturaliste, aceasta impune pe lânga triunghiul clasic portretul unui intrigant, bine trasat vocal si actoriceste de Stefan Ignat. Jocului perfid din spatele iubirii sale sincere pentru Nedda (Crina Zancu), care-l tradeaza cu Silvio (Alexandru Constantin), îi va cadea victima Cannio, îndragostitul amagit, consolându-se pe scena, ca si în viata, cu un autoîndemn devenit leitmotiv al conditiei clovnului: „Ridi, pagliaccio“. Celebra arie rasuna puternic si amplu în interpretarea fara cusur a lui Daniel Magdal, revelatia serii. Compensând fericit o anumita deruta de viziune din prima parte (Cavalleria rusticana), cea de a doua opera a dipticului, Pagliacci, e mult mai împlinita regizoral si interpretativ, contribuind la reusita întregului si impunerea noului titlu în repertoriul ONB, dupa o atât de lunga absenta. Citeste mai departe .. Sursa



Premierul Dancila - vizita in Israel la invitatia premierului israelian Benjamin Netanyahu
Premierul Viorica Dancila va efectua, miercuri si joi, o vizita oficiala in Statul Israel la invitat...

Basescu declara ca legile privind siguranta nationala vor fi bune daca serviciile secrete vor fi demilitarizate
Senatorul Traian Basescu, presedinte PMP, a declarat marti seara, la TVR 1, ca legile în domen...

Adrian Nastase: Dinu C. Giurescu - o mare personalitate academica, o voce inconfundabila in disputele tranzitiei romanesti
Academicianul Dinu C. Giurescu a fost o mare personalitate academica si totodata o voce inconfundabi...

Tariceanu: Dinu C. Giurescu, unul dintre intelectualii de marca ai Romaniei
Presedintele Senatului si al ALDE, Calin Popescu Tariceanu, afirma ca academicianul Dinu C. Giurescu...

Basescu declara ca legile privind siguranta nationala vor fi bune daca serviciile secrete vor fi demilitarizate
Senatorul Traian Basescu, presedinte PMP, a declarat marti seara ca legile in domeniul sigurantei na...


Basescu, despre protocoalele incheiate de SRI: Nu sunt rodul gandirii generalilor
Senatorul Traian Basescu, presedinte PMP, a declarat marti seara ca protocoalele incheiate de SRI cu...

Toader, despre revocarea lui Kovesi: "Am dat argumente juridice. Raspunsul lui Iohannis, politic"
Ministrul Justitiei îl ataca din nou pe presedinte. Tudorel Toader, a afirmat marti seara ca &...

Delegatie din Republica Ceha in Caras Severin
O delegatie din Republica Ceha, din partea Fondului de interventie agricola de stat din Ceske Budejo...

Primul ministru care refuza medierea lui Iohannis. Teodorovici: Chiar daca mai exista critici intre Guvern si BNR, nu cred ca e nevoie de astfel de discutii
Ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a declarat marti ca Guvernul colaboreaza cu Banca Nationala...

,,Amputare a demnitatii umane". Avocatul Poporului este obligat sa analizeze imaginile cu fetita din Pitesti care a fost obligata sa stea in cap in fata lui Dancila
PNL a sesizat Avocatul Poporului in legatura cu spectacolul dat de copii la „Simfonia lalelelo...